ScrollToTop

KTT: Dziadek do orzechów

06
Grudzień, 2019

 

KTT

Rezerwacja biletów 41 367 67 12, www.ktt.pl
Bilety w cenie 30 (ulgowy), 50, 60 zł (normalny)

muzyka: Piotr Czajkowski
choreografia: Elżbieta Pańtak, Grzegorz Pańtak
scenografia i kostiumy: Małgorzata Słoniowska 

Dziadek do orzechów w wersji Kieleckiego Teatru Tańca stanowi piękną, barwną kompozycję, poruszającą wyobraźnię dzieci i wzruszającą dorosłych.

Fabuła przedstawiona za pomocą tańca, niezwykle obrazowa i bardzo ciekawa pod względem instrumentalnym muzyka oraz świąteczna tematyka pozwoli widzom przenieść się w świat magii i fantazji. Ważnym aspektem przedsięwzięcia jest chęć przybliżenia widzom piękna muzyki Piotra Czajkowskiego. Dziadek do orzechów jest uważany za jedno z najlepszych dzieł kompozytora, który używając w swym dziele raczej nietypowych instrumentów jak: trąbki czy bębenki, starał się oddać świat dziecięcej wyobraźni.

Autorami choreografii do tego magicznego widowiska będą Elżbieta Szlufik-Pańtak i Grzegorz Pańtak. Połączenie muzyki Piotra Czajkowskiego z techniką tańca jazzowego i współczesnego jest nośnikiem ogromnej wartości historycznej, edukacyjnej i poznawczej. Niezwykle istotnym atutem produkcji są również kostiumy i scenografia, zaprojektowane przez uznaną scenograf i kostiumograf Małgorzatę Słoniowską, na stałe współpracującą z Operą Wrocławską.

Główną bohaterką spektaklu jest Klara, która otrzymała od Mikołaja lalkę – dziadka do orzechów. Zauroczona prezentem dziewczynka, po dniu pełnym emocji, zapada w magiczny sen. Jej pragnienie spotkania miłości sprawia, że dziadek do orzechów przeistacza się w pięknego Młodzieńca, którego Klara obdarza silnym uczuciem. Razem, z pomocą zabawek pokonują armię mysz i odbywają przedziwny spacer po odmienionej galerii handlowej. Przedmioty ze sklepowych półek ożywają i zabierają naszych bohaterów w taneczną podróż dookoła świata. Klara i Młodzieniec swoją wędrówkę rozpoczynają w cukierni, smakując torty, cukierki, precelki i lody. Będąc w sklepie z butami tańczą taniec hiszpański, w kawiarni aromatyczna kawa przenosi ich w arabski Bliski Wschód. Świat chiński to sklep z porcelaną i porcelanowym młotkowym rozbójnikiem. Swoją wędrówkę kończą w kwiaciarni, gdzie Klara zamienia się w białą różę, a Młodzieniec w ogrodnika. Pragnienie Klary o wymarzonej miłości znajdzie spełnienie w ślubie z Młodzieńcem i weselu, na którym bawią się wszystkie postaci z sennych marzeń.

Spektakl zrealizowano we współpracy ze Stowarzyszeniem Przyjaciół Kieleckiego Teatru Tańca.

Słowo od choreografów:

Niedawno minęła 120. rocznica światowej petersburskiej prapremiery Dziadka do orzechów. Od tamtego czasu spektakl stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych tytułów baletowych na całym świecie. Do dziś z wielkim powodzeniem wystawiany jest w oryginale autorstwa 
L. Iwanowa, ale także w wersjach zmienionych, wykorzystujących jedynie niektóre oryginalne choreografie np. wersja W. Wajnonena.
Można wymienić wiele innych wersji znanych dziś choreografów: F. Ashtona, G. Balanchina, J. Neumeiera, które również weszły do stałych repertuarów w znaczących teatrach na całym świecie: Sadler’s Wells Ballet, New York City Ballet, Ballett der Städtischen Bühnen Frankfurt am Main. Magia tradycji i chęć odwołania się do niej sprawia, że tworzone są nadal autorskie wersje oparte na kluczowej perypetii z pierwszego aktu oraz atrakcyjności, nieco luźno związanych z fabułą, charakterystycznych tańców z aktu drugiego. Wersje te jednak często przenoszone są w inne realia i przestrzeń np. odebrana z entuzjazmem widzów wersja M. Bourne’a we współpracy z ATC i Sadler’s Wells (2002) , osadzona w domu dziecka, realizowana za pomocą stylów tańca współczesnego bez tańczenia na pointach.
Dzisiejsza wersja naszego autorstwa, dostosowana jest do profilu zespołu modern jazzowego, jakim jest Kielecki Teatr Tańca. Niezwykła muzyka P. Czajkowskiego daje choreografowi wiele możliwości interpretacyjnych, również, gdy środkiem wyrazu stają się style tańca jazzowego, począwszy od ich odmian scenicznych do dziś bardzo popularnych odmian ulicznych (locking, poping, hip hop). Dokonując niewielu drobnych przesunięć części muzycznych, opieramy się w całości na pełnej wersji muzyki Czajkowskiego, budując dwuaktowy spektakl dla dzieci i widzów dorosłych.
Akcję spektaklu umieściliśmy w czasach współczesnych, w popularnej dziś galerii handlowej, gdzie spędzamy część przedświątecznego czasu, zaaferowani wybieraniem prezentów dla najbliższych i świątecznymi zakupami. Spacerując między sklepowymi witrynami, dajemy się uwieść magii ich wyjątkowego wystroju, poddajemy się nastrojowi świątecznych melodii i wielobarwnych świateł. Gdzieś w głębi serca chcemy być porwani do krainy wyobraźni, beztroskiego dzieciństwa, w której będziemy mogli poczuć się jak dzieci, otwierające prezent. 
Świąteczny czas jest przepiękną chwilą spotkań, wspomnień, radości i spełniania marzeń. Czasami sprezentowana lalka na chwilę zastępuje nam bliskość drugiej osoby, jak w przypadku naszej bohaterki Klary, która otrzymała od Mikołaja lalkę – dziadka do orzechów.

Zauroczona prezentem Klara, po dniu pełnym emocji, zapada w magiczny sen. Jej pragnienie spotkania miłości sprawia, że dziadek do orzechów przeistacza się w pięknego Młodzieńca. Kiedy we śnie zmuszona jest prowadzić walkę z myszami, Młodzieniec pomaga jej wyjść cało z tej opresji. Dziewczynka obdarza Młodzieńca pierwszą, silną miłością. Razem odbywają przedziwny spacer po odmienionej galerii handlowej. Przedmioty ze sklepowych półek ożywają i zabierają naszych bohaterów w taneczną podróż dookoła świata. Klara i Młodzieniec swoją wędrówkę rozpoczynają w cukierni, smakując torty, cukierki, precelki i lody. Będąc w sklepie z butami tańczą taniec hiszpański, w kawiarni aromatyczna kawa przenosi ich w arabski Bliski Wschód. Świat chiński to sklep z porcelaną i porcelanowym młotkowym rozbójnikiem. Swoją wędrówkę kończą w kwiaciarni, gdzie Klara zamienia się w białą różę, a Młodzieniec w ogrodnika. Pragnienie Klary o wymarzonej miłości znajdzie spełnienie w ślubie z Młodzieńcem i weselu, na którym bawią się wszystkie postaci z sennych marzeń. 
Jednak sen się kończy, a rzeczywiste pragnienie pozostaje. Cudownie byłoby, gdyby nasze senne marzenia i pragnienia stawały się rzeczywistością…

Elżbieta Szlufik-Pańtak i Grzegorz Pańtak

Powrót

Zobacz wszystkie

Najbliższe wydarzenia

Szanowni Państwo,

Uprzejmie informujemy, że wszelkich informacji nt. imprezy zewnętrznej udziela jej organizator - forma kontaktu podawana jest na biletach i plakatach. Informacja o imprezie jest publikowana na naszej stronie tylko w przypadku przekazania nam przez organizatora odpowiednich materiałów.