ScrollToTop

„STABAT MATER” – G.B. PERGOLESI

03
Lipiec, 2019

 

Cykliczne

KIELECKIE CENTRUM KULTURY
zaprasza

„STABAT MATER” – G.B. PERGOLESI

 3 lipca (środa) – godz. 19:00

KOŚCIÓŁ PW ŚW. WOJCIECHA W KIELCACH

 

 

Wystąpią:

NARODOWA AKADEMICKA ORKIESTRA KAMERALNA
„WIRTUOZI LWOWA”
POD DYREKCJĄ SERHIJA BURKO

oraz soliści:

Iwona Socha – sopran
Anna Borucka – mezzosopran

 

 Wstęp wolny

Stabat Mater w dziejach muzyki pełni taką rolę, jak pieta w sztukach plastycznych. Ukazuje mękę i śmierć Zbawiciela z perspektywy cierpienia jego Matki.

Kompozycja Pergolesiego zajmuje w tej historii odrębne i wyjątkowe miejsce. Najczęściej wydawany w wieku XVIII utwór i najsławniejsze dzieło przedwcześnie zmarłego geniusza, który właśnie tej kompozycji ową opinię zawdzięcza.

Pergolesi wypełnił lukę, napisał dzieło, które mimo skromnej obsady (sopran, alt, dwoje skrzypiec i basso continuo) z powodzeniem można by wykonywać w operze, gdyby łaciński tekst zastąpić pełnym komplikacji i intryg librettem.

Pełne patosu i urzekających melodii, idealnie zaspokajało pragnienia neapolitańskiej publiczności głodnej popisowych arii, olśniewających, emocjonalnych duetów, efektownych i brawurowych pasaży.

 

ARTYŚCI:

NARODOWA AKADEMICKA ORKIESTRA KAMERALNA „WIRTUOZI LWOWA”

Została założona w 1994 r. we Lwowskiej Filharmonii i składa się z najlepszych lwowskich muzyków-kameralistów. Wielu z nich ma na swoim koncie wspólne występy ze znanymi europejskimi orkiestrami symfonicznymi i kameralnymi.

W repertuarze orkiestry są utwory muzyczne różnych epok i stylów, od Bacha i Corelliego, do światowej muzyki współczesnej. Szczególnie dba o prezentację muzyki ukraińskiej, zarówno tej dawnej, jak i tej współczesnej. Zespół przebywał na gościnnych występach we Włoszech, Niemczech, Szwajcarii, Watykanie, Danii. Brał również udział w wielu polskich festiwalach muzycznych organizowanych w Krakowie, Tarnowie, Warszawie, Mikołowie, Sandomierzu, Kielcach, Przemyślu i Szczecinie. Od 1995 roku bywa częstym gościem Festiwalu Muzycznego im. K. Jamroz w Busku-Zdroju. Członkowie zespołu mieli okazję koncertować z wieloma znanymi dyrygentami, instrumentalistami i śpiewakami Austrii, Anglii, Stanów Zjednoczonych, Litwy, Niemiec. W Polsce występowali pod dyrekcją Jerzego Maksymiuk,a Czesława Grabowskiego, Józefa Wiłkomirskiego, Szymona Kawalli, Tomasza Szreder. Towarzyszyli też podczas występów Teresy Żylis-Gary, Vadima Brodskiego, Kaji Danczowskiej, Bogusława Morki, Wiesława Ochmana, Izabelli Kłosińskiej, Artura Jaronia, Ludmiły Worobec-Witek.

Kierownikiem artystycznym Wirtuozów Lwowa jest Sergiej Burko, założyciel zespołu. Krytycy piszą, że jego styl prowadzenia orkiestry wyróżnia się bogatą manualną techniką i szczególną preferencją do wykonywania utworów kompozytorów okresu romantyzmu. Jego interpretację są zawsze głęboko przemyślane, liryczne i subtelne, a jednocześnie pełne w swojej artystycznej wymowie.

IWONA SOCHA – SOPRAN

Swoją edukację muzyczną rozpoczęła w Państwowej Szkole Muzycznej w Gliwicach. Jest absolwentką Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w klasie śpiewu solowego prof. Jana Ballarina (dyplom z wyróżnieniem). W 2002 roku ukończyła studia na Wydziale Radiowo-Telewizyjnym Uniwersytetu Śląskiego im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach. Jest finalistką i laureatką krajowych oraz międzynarodowych konkursów wokalnych.

W trakcie swojej dotychczasowej działalności artystycznej współpracowała z wieloma mistrzami batuty: Mirosławem Jackiem Błaszczykiem, Łukaszem Borowiczem, Massimiliano Caldim, Gabrielem Chmurą, Sławomirem Chrzanowskim, Krzesimirem Dębskim, Maciejem Figasem, Jari Hämäläinenem, Jackiem Kaspszykiem, Kazimierzem Kordem, Jerzym Koskiem oraz wybitnymi reżyserami, m.in.: Laco Adamikiem, Henrykiem Baranowskim, Marią Meszaros, Mariuszem Trelińskim, Waldemarem Zawodzińskim, Michałem Znanieckim.

W maju 2005 roku, będąc studentką roku dyplomowego, zadebiutowała na scenie Opery Śląskiej, śpiewając partię Małgorzaty w „Fauście” Charlesa Gounoda (spektakl z jubileuszowej listy obchodów 60-lecia Opery Śląskiej, z gościnnym udziałem Maestro Bogdana Paprockiego).

W swoim repertuarze posiada liczne pieśni, arie oratoryjne i operowe oraz partie sceniczne. Koncertuje w kraju i za granicą (Austria, Belgia, Czechy, Francja, Hiszpania, Holandia, Litwa, Słowacja) Dokonała także nagrań dla Polskiego Radia oraz Telewizji Polskiej.

Współpracuje z wiodącymi ośrodkami operowymi i operetkowymi w kraju: Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, Operą Wrocławską, Teatrem Wielkim w Łodzi, Operą Śląską w Bytomiu, a także Mazowieckim Teatrem Muzycznym „Operetka” w Warszawie.

Brała udział w licznych festiwalach muzycznych, m.in.: w VII Międzynarodowym Festiwalu „Operete Kauno Pilyje” (Litwa), Festiwalu Operowym w Bydgoszczy, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Organowej w Gliwicach, Festiwalu „Viva il canto” w Cieszynie.

ANNA BORUCKA – MEZZOSOPRAN

Absolwentka Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie prof. Jana Ballarina i prof. Ewy Biegas. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2007). Laureatka konkursów wokalnych m.in.: Konkursu im. Imricha Godina we Vrable na Słowacji (2007, I nagroda), Konkursu im. Mikuláša Schneider-Trnavsky’ego w Trnavie na Słowacji w (2008, I nagroda i nagroda specjalna dyrektora opery w Bratysławie), finalistka Konkursu Moniuszkowskiego w Warszawie (2013, nagroda Dyrekcji Teatru Wielkiego – Opery Narodowej). Uczestniczyła w wielu kursach mistrzowskich m.in.: Christy Ludwig, Heleny Łazarskiej, Izabelli Kłosińskiej, Ingrid Kremling-Domański i Franzisco Araizy, po którym została zaproszona do udziału we wspólnym projekcie ze szwajcarską Verein Opera (2010).

Zadebiutowała partią Orfeusza w Orfeuszu i Eurydyce Glucka w Operze Śląskiej (2008), gdzie wystąpiła również w partii Jadwigi w Strasznym dworze Moniuszki, Dorabelli w Così fan tutte Mozarta, a także Karczmarki w Borysie Godunowie Musorgskiego. Wykonuje również partię Czipry w operetce Baron cygański J. Straussa oraz tytułową w Carmen Bizeta.

Współpracuje z Teatrem Wielkim – Operą Narodową, gdzie zaśpiewała partię Hanny w Pasażerce Weinberga i Marty w Jolancie Czajkowskiego. W Operze Nova w Bydgoszczy wykonywała partię Laury w Giocondzie Ponchiellego. W Operze Krakowskiej zaśpiewała partię Ninon w Diabłach z Loudun Pendereckiego oraz Zofii w Halce Moniuszki.

Z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia dokonała nagrania operetki Loteria na mężów, czyli Narzeczony nr 69 Szymanowskiego (2011), a w ramach współpracy artystki z Instytucją Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” nagrała CD: Ptasie plotki i inne wiersze – Witold Lutosławski dzieciom z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej pod batutą Mai Metelskiej (2013).

Wykonuje również muzykę oratoryjną (m.in.: utwory Bacha, Vivaldiego, Mozarta, Rossiniego) oraz lirykę wokalną kompozytorów polskich i zagranicznych. Koncertuje w kraju i za granicą.

 

Powrót

Zobacz wszystkie

Najbliższe wydarzenia

Szanowni Państwo,

Uprzejmie informujemy, że wszelkich informacji nt. imprezy zewnętrznej udziela jej organizator - forma kontaktu podawana jest na biletach i plakatach. Informacja o imprezie jest publikowana na naszej stronie tylko w przypadku przekazania nam przez organizatora odpowiednich materiałów.