ScrollToTop

XIX edycja Memorial To Miles Targi Kielce Jazz Festival

27
Wrzesień, 2020
Godz. 18:00

 

Duża scena KCK

24 września (39 PLN)

19.00 – Kasia Osterczy Trio
20.00 – WEBAND (Wyleżoł / Kaletka / Mika / Mucha / Hodek)

25 września (39 PLN)

19.00 Big Band Małopolski pod dyrekcją Ryszarda Krawczuka / aranżacje i kompozycje Karola Ślusarskiego
20.30 Tomasz Chyła Quintet

26 września (49 PLN)

18.00 EABS
20.00 Tribute To Miles Orchestra

27 września (49 PLN)

18.00 Maciej Obara Quartet
20.00 Myele Manzanza Quartet

Karnet: 139 PLN

Artyści:

Kasia Osterczy Trio

Kasia Osterczy Trio to zespół stworzony z inicjatywy pochodzącej z Kielc wokalistki i kompozytorki, absolwentki Wydziału Jazzu przy „Bednarskiej” w Warszawie, obecnej studentki wokalistyki jazzowej w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, laureatki wielu prestiżowych konkursów i festiwali.

W skład tria wchodzą uznani polscy muzycy jazzowi młodego pokolenia, znani przede wszystkim z formacji Weezdob Collective: gitarzysta, kompozytor, aranżer i dyrygent Piotr Scholz oraz Kuba Marcinik – saksofonista, absolwent prestiżowego Jazz Institut Berlin. W 2020 roku zostali beneficjentami programu Instytutu Muzyki i Tańca – Jazzowy Debiut Fonograficzny, dzięki któremu 10 lipca 2020 roku ukazała się ich debiutancka płyta Travel Elegy.

„Album Travel Elegy to zbiór moich osobistych muzycznych interpretacji wybranych wierszy Wisławy Szymborskiej w tłumaczeniu Stanisława Barańczaka i Clare Cavagh. Pełna mądrości i błyskotliwych spostrzeżeń twórczość poetki kryje w sobie bliską mi wrażliwość, którą starałam się ukazać w moich kompozycjach” – opisuje liderka.

WEBAND

Piotr Wyleżoł po kilku latach przerwy reaktywuje koncepcję kwintetu z pogranicza muzyki akustycznej i elektrycznej. Poprzedni skład z udziałem m.in. Adama Pierończyka i Dawida Doruzki występował na wielu renomowanych europejskich festiwalach takich jak Leverkusen Jazz Tage, Jazz Baltica czy London Jazz Festival. Najnowszy kwintet pod nazwą WEBAND tworzy plejada znakomitych muzyków młodego pokolenia:

Szymon Mika – gitara. Fenomenalny gitarzysta, m. in. zwycięzca Międzynarodowego Konkursu Gitarzystów Jazzowych im. Jarka Śmietany.

Marcin Kaletka – saksofon. Wykładowca renomowanego Wydziału Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach, znany m.in. ze współpracy z Piotrem Wojtasikiem

Max Mucha – kontrabas. Jeden z najbardziej rozchwytywanych basistów w Polsce, członek europejskiego składu Christiana Scotta.

David Hodek – perkusja. Zjawiskowy 21-letni perkusista pochodzący z Budapesztu. O jego klasie niech świadczy fakt, że został zaproszony do współpracy m. in. przez samego Quincy Jones’a.

Big Band Małopolski pod dyrekcją Ryszarda Krawczuka / aranżacje
i kompozycje Karola Ślusarskiego / gościnnie Tomasz Kudyk – trąbka

Big Band Małopolski to jeden z najlepszych big bandów w Polsce. Wielokrotnie nagradzany na ogólnopolskich festiwalach i konkursach bigbandowych. Powstał w 2006 roku z inicjatywy Krzysztofa Odrobiny.

BBM prowadzi dr hab. Ryszard Krawczuk – wykładowca Akademii Muzycznej w Krakowie Orkiestra składa się z 17 czołowych muzyków jazzowych młodego pokolenia, laureatów wielu renomowanych konkursów i festiwali. Większość z nich to absolwenci uczelni muzycznych w Krakowie i Katowicach.

Podczas koncertu zaprezentowane zostaną premierowe kompozycje kielczanina, Karola Ślusarskiego.

Tomasz Chyła Quintet

Gdańska formacja, która przebojem szturmuje nie tylko rodzimą scenę. Są częstymi uczestnikami zarówno europejskich jak i azjatyckich festiwali. Ich jazz pachnie folkiem i postrockiem. Inspiracje czerpią z różnych tradycji muzycznych, prezentując muzykę otwartą i organiczną. Zespół płynnie zmienia atmosferę każdego utworu i zabiera słuchacza na peryferia wielorakich gatunków, co daje bezpieczną przestrzeń do eksperymentów.

Na swoim koncie mają trzy albumy oraz wiele laurów. W ankiecie czytelników przeprowadzonej przez Jazz Forum – Jazz Top 2018 otrzymali wyróżnienie za “Circlesongs”. Są też zdobywcami pierwszego miejsca w ankiecie Jazz Forum w kategorii: Nowa Nadzieja – Zespół. W rankingu redakcji JazzPRESS zajęli pierwsze miejsce w kategorii: Polska Jazzowa Płyta Roku.

Tomasz Chyła (skrzypce) Szymon Burnos (fortepian) Piotr Chęcki (saksofon) Sławek Koryzno (perkusja) Konrad Żołnierek (kontrabas).

EABS

EABS czyni ukłon w stronę klasyki w połączeniu z świeżym i aktualnym brzmieniem współczesnej muzyki miejskiej, Wrocławski sextet kontynuuje tradycję polskiej szkoły jazzu, wymykając się równocześnie wielu brzmieniowym schematom, prezentując zupełnie autorskie podejście do utartych muzycznych standardów.

Ostatni projekt zespołu – Slavic Spirits, jest próbą radykalnego zerwania z utartymi mitami narodowymi, które sterują zbiorową wyobraźnią narodu. Muzycy skoncentrowali się na mitologii słowiańskiej i demonologii polskiej, jednocześnie zastanawiając się nad współczesną duchową kondycją Polaków. Główną inspiracją dla ostatniego albumu jest enigmatyczna “słowiańska melancholia”, którą zespół starał się odszukać we własnym DNA.

Tribute To Miles Orchestra

28 września 1997 roku, koncertem w klubie Akwarium w rocznicę śmierci wielkiego wizjonera jazzu – Milesa Davisa, rozpoczęła działalność polska supergrupa jazzowa Tribute To Miles Orchestra.Od chwili powstania zespół występuje co roku w okolicach rocznicy śmierci Mistrza.Na przestrzeni lat w orkiestrze grali m.in. Mateusz Pospieszalski, Wojciech Kostrzewa, Antoni Gralak oraz nieodżałowany Andrzej Przybielski.

Oddajemy głos liderowi ekipy, Wojciechowi Konikiewiczowi:

  1. O historii orkiestry.

“Historia tego bandu zaczęła się latem 1997. Podczas rozmowy z Mariuszem Adamiakiem przed nieodżałowanej pamięci dawnym klubem Akwarium. Stwierdziliśmy, że trzeba coś zrobić, żeby przywrócić gasnącą wtedy pamięć o Milesie. 28 września zagraliśmy po raz pierwszy dla szczelnie wypełnionej sali (wielu ludzi odeszło wtedy od kasy z kwitkiem, a bramkarze musieli kilkakrotnie interweniować). Szybko okazało się, że jest olbrzymie zapotrzebowanie na tę orkiestrę i tę muzykę. W 1998 r. Warner wydał w niemałym nakładzie płytę TTMO Live, która rozeszła się błyskawicznie – do tego stopnia, że – również z powodu braku dalszych dodruków – nie są znane przypadki pojawiania się jej na jakichkolwiek aukcjach internetowych. W ciągu pierwszych kilku lat istnienia zagraliśmy wiele koncertów w Polsce i Europie, ściągając dużą widownię – do nawet 1000 osób, co było ewenementem, nie tylko jak na jazz, 1998 r. wystąpiliśmy także na żywo na antenie programu III Polskiego Radia.

Orkiestra w trakcie swego istnienia wciąż ewoluuje artystycznie i personalnie.

Zaczęliśmy i przez kilka lat graliśmy w pierwszym składzie:

Radosław Maciński – dr, Piotr Iwicki – perc,  Marcin Pospieszalski – b, Wojciech Konikiewicz – keys,g, leader, Janusz Yanina Iwański -g, Mariusz Fazi Mielczarek – sax, fl – Andrzej Przybielski – tp.
Stopniowo zaczęli pojawiać się w niej inni muzycy.

I tak – po śmierci nieodżałowanej pamięci Andrzeja Przybielskiego trębacze:
Cyprian Baszyński, Antoni Gralak, Kamil Szuszkiewicz
saksofoniści: z Wielkiej Brytanii Jan Kopinski (Pinski Zoo, Zone K, Reflektor), Janusz Smyk, Sebastian Stanny

gitarzyści:
Dariusz Krupa, Piotr Rubik, Dariusz Śliwa, Adam Walicki

basiści:
z Wlk.Brytanii Dr Das (Asian Dub Foundation, Dhangsha), Filip Jurczyszyn, Marcin Lamch, Maciej Matysiak, Piotr Żaczek
perkusjonista Piotr Jackson Wolski

perkusiści:
Wojciech Kostrzewa, Artur Lipiński, Przemysław Pacan, Marek Surzyn
Zgromadzony został wokół zespołu krąg znakomitych muzyków, z których większość dotąd z nim współpracuje, wnosząc swój talent i inwencję.
Przez te lata muzyka, którą gramy wywołuje niezmiennie żywy odzew:  wszystkie koncerty przebiegają w niezwykłej atmosferze, dochowaliśmy się też wiernej, licznej publiczności i wielu sympatyków.
Wytworzyła się wokół nas świetna atmosfera, która tym bardziej mobilizuje nas do kontynuacji działalności, w  tym do nagrania nowego, tym razem studyjnego, dwupłytowego albumu.

  1. O Milesie i odczytaniu jego muzyki.

„Muzyka Milesa jest jednym z fundamentów jazzu współczesnego. Całe pokolenia artystów inspirują się nią i znajdują w spuściźnie wielkiego mistrza wciąż aktualne, uniwersalne przesłanie. Davis otworzył Wrota Percepcji, przez które przeszło wielu i zapewne jeszcze niemało przejdzie…

Zakładając przed laty TTMO zgromadziłem najwybitniejszych artystów jazzu polskiego. Przeżyliśmy i wciąż przeżywamy razem niezapomniane chwile, wielokrotnie spotykając się z niezwykle głębokim odbiorem ze strony publiczności. Fenomen ten nie był dla nas nigdy powodem do samozadowolenia, czy próżności – raczej skłaniał ku refleksji nad siłą tej muzyki, a może – nade wszystko – sposobem jej wykonywania. Wynik tych przemyśleń był taki, że nigdy nie staraliśmy się tworzyć kopii, we własny sposób interpretując tematy wielkiego trębacza. Miles lives!“

Skład:
Cyprian Baszyński – trąbka;
Mariusz Fazi Mielczarek – saksofony, flet, klarnet basowy;
Wojciech Konikiewicz – syntezatory, organy, piano, gitara (lider);
Janusz Yanina Iwański – gitara;
Marcin Lamch – bas;
Marek Surzyn – perkusja;
Piotr Iwicki – instrumenty perkusyjne.

Maciej Obara Quartet

Kwartet Obary jest zespołem wyjątkowym, który tworzy muzykę wielowarstwową. Doskonałą równowagę dla intensywnego brzmienia saksofonu altowego Obary, oscylującego między liryzmem i wybuchowością, stanowi Dominik Wania, pianista o doskonałej technice i klasycznym wykształceniu. Obara i Wania to „improwizatorzy o kosmicznej energii”, jak określił ich John Fordham z „The Guardian”. Już od pierwszego spotkania młodych artystów w zespole Tomasza Stańki było jasne, że impulsywnego i otwartego saksofonistę oraz introwertycznego i analitycznego pianistę połączy głębokie muzyczne porozumienie.

Norwegowie Ole Morten Vågan oraz Gard Nilssen, dołączyli do Obary i Wani w 2012 r. Wcześniej współpracowali już w wielu projektach, ale to właśnie w zespole polskiego saksofonisty odnaleźli pełną muzyczną synergię. Tradycyjne role solistów oraz sekcji rytmicznej często są w tym kwartecie odwrócone. Podejście Nilssena do nieograniczonego wykorzystania zestawu perkusyjnego często generuje ścianę dźwięków i strumień niespożytej energii.

Myele Manzanza Quartet

Pochodzący z Nowej Zelandii perkusista reprezentuje nową falę muzyków, dla których jazz jest mianownikiem, wartym odmiany przez szereg gatunków: od soulu, hip hopu aż po muzykę klubową. Jego muzyczne sojusze imponują. Do grona współpracowników należą m.in.: Theo Parrish, Mark de Clive-Lowe, Amp Fiddler, Miguel Atwood-Ferguson czy Jordan Rakei. W Kielcach pojawi się w zacnym towarzystwie Arona Ottignona, Ashtona Sellarsa i Matta Dal Dina.

 

Powrót

Zobacz wszystkie

Najbliższe wydarzenia

Szanowni Państwo,

Uprzejmie informujemy, że wszelkich informacji nt. imprezy zewnętrznej udziela jej organizator - forma kontaktu podawana jest na biletach i plakatach. Informacja o imprezie jest publikowana na naszej stronie tylko w przypadku przekazania nam przez organizatora odpowiednich materiałów.