Grafika. Plakat festiwalu Memorial to Miles. Na białym tle osiem kwadratów ze zdjęciami i terminami występujących artystów, po 3 w każdym rzędzie. Po lewej górnej stronie turkusowo-różowa grafika przedstawiająca schematycznie twarz Milesa Davisa.

Opis

„Byłoby wspaniale, gdybyśmy mogli się spotykać z Państwem co roku.” Tymi słowami Jacek Gajewski, Prezes Kieleckiego Klubu Jazzowego podsumował koncerty towarzyszące odsłonięciu pomnika Milesa Davisa na placu przy Kieleckim Centrum Kultury 28 września 2001 roku. Dzięki staraniom lokalnych wielbicieli jazzu we wrześniu 2003 roku wybrzmiały po raz pierwszy „Muzyczne Listy do Milesa Davisa”, których dobrym duchem był krakowski impresario Kuba Florek. Na przestrzenni lat w rozwój i trwanie festiwalu zaangażowanych było wiele zacnych osobistości, dzięki którym we wrześniu 2022 roku spotkamy się po raz dwudziesty, by oddać hołd najważniejszemu muzykowi w historii gatunku.

Zgodnie z tradycją zapraszamy w gościnne progi Kieleckiego Centrum Kultury w ostatni weekend września. Na finał zagrają dla Państwa: międzynarodowy kwartet  Mino Cinelu – francuskiego perkusjonalisty, który w latach osiemdziesiątych z powodzeniem dzielił scenę z Milesem oraz kultowa ekipa Young Power – szesnastoosobowa załoga pod kierownictwem Krzysztofa Popka. Dzień wcześniej niepowtarzalna Anna Maria Jopek z akompaniamentem równie fenomenalnego kwintetu Piotra Wojtasika oraz nowa odsłona Labiryntu – zespołu założonego pod koniec lat 90tych przez nieodżałowanego Michała Zduniaka. Festiwalowy weekend na dobre rozpoczną muzyczni spadkobiercy Tomasza Stańki: Kasia Pietrzko ze swoim trio oraz Istnienia Poszczególne Tomasza Dąbrowskiego – septet, który zbiera celujące recenzje na arenie międzynarodowej.

Świętować zaczniemy dzień wcześniej, w czwartek 22 września. Tym razem na Małej Scenie KCK zaprezentujemy Państwu filmową dokumentację dotyczącą okoliczności powstania pomnika Milesa w Kielcach oraz skoncentrujemy  uwagę na Breaking Funk – młodych i energicznych muzyków z Kielc.

Nielichy rozkład, prawda? Skoro jednak świętujemy jubileusz, chcemy sprawić Wam porządny powód ku temu, byście zapamiętali tę odsłonę festiwalu jako najważniejszą w naszej dwudziestoletniej historii. 17 listopada ugościmy kwartet Rona Cartera najwybitniejszego kontrabasisty w historii jazzu. Wierzymy, że jesteście podekscytowani, bo my… absolutnie i jednoznacznie!

Do zobaczenia.

Program

22 września (Mała Scena KCK) (wstęp wolny)
19.00 „Co ja tu robię? Miles Davis” – film dokumentalny
20.00 Breaking Funk

23 września (Duża Scena KCK) (69 PLN)
19.00 Kasia Pietrzko Trio
20.30 Tomasz Dąbrowski & The Individual Beings

24 września (Duża Scena KCK) (99 PLN)
18.00 Labirynt ’22 (Bergeron / Gembalski / Buczek / Majchrzak)
20.00 Anna Maria Jopek & Piotr Wojtasik Quintet

25 września (Duża Scena KCK) (99 PLN)
18.00 Young Power New Edition
20.00 Mino Cinelu

Artyści

Breaking Funk

Zosia Szymczykowska – gitara elektryczna
Mikołaj Kowalski – bas
Marcel Janiak – perkusja
Wojtek Wojciechowski – klawisze

Breaking Funk” to zespół powstały w czerwcu 2021 roku, grający głównie muzykę funk / progjazz / fusion. Ich największym, przez nieco ponad rok współpracy, osiągnięciem był występ na dużej scenie Kieleckiego Centrum Kultury w ramach koncertu finałowego XXIII edycji festiwalu „Scena dla Ciebie” 2021, na którym to zespół zajął I miejsce w kategorii zespoły wokalno-instrumentalne.


Kasia Pietrzko Trio

Kasia Pietrzko – fortepian
Andrzej Święs – kontrabas
Piotr Budniak – perkusja

Ostatni rok artystycznej działalności Kasi Pietrzko upłynął pod znakiem jej wyjątkowych, autorskich inicjatyw. W ramach projektu „Norwid”, wraz z Maciejem Kądzielą skomponowała muzykę do wierszy czwartego wieszcza, recytowanych przez Andrzeja Chyrę, a podczas Jazzowej Jesieni w Bielsku-Białej urzeczywistniła na scenie swoje wieloletnie marzenie: autorski koncert „Anxious Beauty” na kombo jazzowe i chór. W Kielcach Kasia Pietrzko powróci do swojej najbardziej ukochanej formy, od której wszystko się zaczęło, czyli trio. Na koncercie zabrzmi materiał z ostatniej płyty „Ephemeral Pleasures” oraz kilka nowości, zapowiadających nadchodzący album.

Kasia Pietrzko to pianistka, kompozytorka, aranżerka i absolwentka krakowskiej Akademii Muzycznej, gdzie jest obecnie słuchaczką studiów doktoranckich. Po uderzającym debiucie ze swoim trio szybko stała się nie tylko czołową młodą artystką na polskim rynku fonograficznym – wzbudziła też duże zainteresowanie w całej Europie. W 2018 roku wystąpiła w kwartecie Tomasza Stańko w krakowskiej Alchemii. Wydarzenie to miało rozpocząć europejską trasę koncertową nowego kwartetu artysty, która została przerwana jego niespodziewaną śmiercią. Po wielkim sukcesie pierwszej płyty Kasia Pietrzko Trio „Forthright Stories” (2017), nagrodzonej „Mateuszem” Trójki, Grand Prix Jazz Melomani oraz nominacją do Fryderyka, Kasia rozpoczęła działalność koncertową na prestiżowych scenach muzycznych, festiwalach i showcases na całym świecie. Koncertowała m.in w studiu NDR w Hamburgu, na 12 Points Jazz Festival, Jazz Forum Showcase, Jazz au Chellah w Maroko, Brno Jazz Festiwal.

W pandemicznym 2020 roku trio Kasi Pietrzko przedstawiło swoją drugą autorską płytę zatytułowaną „Ephemeral Pleasures”. Album jest dowodem konsekwencji stylu i rozwoju autorskiego języka trio. Duch współpracy zespołu i potężna energia łączy się w niej z wysublimowaną mieszanką harmonicznej wyobraźni, liryzmu i nieograniczonej kreatywności. W maju 2021 roku Kasia Pietrzko Trio jako jedyny zespół reprezentował Polskę na międzynarodowych targach Jazzahead w Bremie. Na zaproszenie festiwalu Chopin i jego Europa Kasia Pietrzko wraz z saksofonistą Maciejem Kądzielą skomponowała jazzowe interpretacje wierszy Cypriana Kamila Norwida, recytowanych przez Andrzeja Chyrę. Premiera projektu miała miejsce w sierpniu 2021 w Filharmonii Narodowej w Warszawie. W listopadzie zaś, we współpracy z festiwalem Jesień Jazzowa im. Tomasza Stańko w Bielsku-Białej, napisała dzieło o tytule „Anxious Beauty”, wykonywane przez własne trio z towarzyszeniem kwintetu jazzowego i chóru mieszanego.


Tomasz Dąbrowski & Individual Beings

Tomasz Dąbrowski – trąbka, elektronika
Ned Ferm – saksofon tenorowy 
Irek Wojtczak tenor – saksofon, elektronika
Grzegorz Tarwid – piano, moog
Max Mucha – kontrabas
Michał Miskiewicz – perkusja


’Troll’ to tytuł pierwszego singla zapowiadającego płytę formacji Tomasz Dąbrowski & Istnienia Poszczególne [Individual Beings] . Tytuł Troll nawiązuje do Islandii, mistycyzmu mieszkańców tej wyspy i nieskończonego piękna natury. Melodia która jest melancholijna, surowa, piękna, rozgniewana i romantyczna… i to wszystko naraz. Utwór ten bardzo trafnie ilustruje różnorodność osobowości w zespole Istnienia Poszczególne.

Tomasz Dąbrowski to kompozytor i trębacz wychwalany przez najważniejszy amerykański magazyn jazzowy „Downbeat” jako jeden z najbardziej różnorodnych i ciekawych muzyków europejskich, a przez znany na całym świecie magazyn „All About Jazz” wskazywany jako jeden z 15 najważniejszych muzyków europejskich. Album Tomasz Dąbrowski and The Individual Beings [Istnienia Poszczególne] będzie 10 albumem sygnowanym jego nazwiskiem.

 Od ponad dekady, Polski trębacz zamieszkały w Skandynawii wykształcił sobie reputację jednego z najbardziej różnorodnych i jednocześnie ciekawskich artystów. Dąbrowski ma na swoim koncie dziewięć solowych płyt, oraz dziesiątki albumów jako sideman i współlider. Wielokrotnie nagradzany zarówno w Polsce jak i za granicą. Jako pierwszy Polak w historii, utytułowany nagrodą „Jazzowego Muzyka Roku” na wyspie Fyn, przyznawanego przez Związek Muzyków Jazzowych – Foreningen Af Fynske Jazzmusikere.

Projekt Tomasza Dąbrowskiego „Istnienia Poszczególne” jest konsekwencją inspiracji płynącej ze współpracy z wybitnym Tomaszem Stańko, który w autobiografii „Desperado” tak mówił o sobie: „Nie czuję się samotny. Jestem Istnienie Poszczególne. IP. Bardzo mi odpowiada to określenie Witkacego. Żaden związek, ani grupa, ani też patriotyzm, tylko IP. Jestem Polakiem, tu się urodziłem, takim mówię językiem, jestem głęboko związany z tą ziemią, ale generalnie najbardziej czuję, że jestem Tomasz Stańko. Istnienie Poszczególne. Jestem niepowtarzalnym zbiorem atomów, nie ma takiego drugiego na świecie, w kosmosie. Idę.”

Jak mówi Tomasz Dąbrowski: „Główną ideą zespołu Istnienia Poszczególne jest praca z indywidualnościami. To, co ja wyniosłem ze spotkań i współpracy z Tomaszem Stańką, to fakt, że należy pielęgnować swoją indywidualność, tworzyć zespoły, szukać i dodawać umiejętnie do swojego języka na instrumencie tak, by stał się on mocny i niezależny – bez względu na okoliczności. Odrębność, oryginalność i kreatywność to elementy, których szukam w moich muzykach, bo tkwi w tym ogromny potencjał i siła, którą przez ten projekt chcę wykorzystać i nadać im kierunek dzięki stworzonym kompozycjom.”


Labirynt ‘22

Henryk Gembalski – skrzypce
Tom Bergeron – saksofon
Krzysztof Majchrzak – gitara basowa
Adam Buczek – perkusja

Muzyka Labiryntu to z jednej strony kilka precyzyjnie zorientowanych stylistycznie programów – gdzie motywy etniczne (głównie z folkloru polskiego i bałkańskiego) skojarzone są z hardbopową ekspresją i rytmami oraz brzmieniem fusion – a z drugiej, koncepcja dynamicznego kształtowania formy w ramach zapisanych kompozycji, ale w formule gry open.

Labirynt powstał inicjalne jako Trio. Współzałożycielem zespołu obok Henryka Gembalskiego i Krzysztofa Majchrzaka był Michał Zduniak. W roku 1999 wytwórnia Polonia Records opublikowała płytę „Ethnic”, będącą podsumowaniem pierwszych lat współpracy. Płyta przez czytelników „Jazz Forum” uznana została za jedną z najlepszych płyt roku 1999 roku. CD Tria – „1999 Harmolodic Odyssey” z koncertu w 1999 r. z zaproszonym Januszem Yaniną Iwańskim została wydana 20 lat później przez MTJ. W 1997 r. Do zespołu dołączył Tom Bergeron (USA). Współpraca rozpoczęła się od trasy koncertowej zakończonej nagraniem w Studio Polskiego Radia w Kielcach płyty „Labirynt” wydanej w USA przez wydawnictwo Teal Creek Records. W roku 2004 podczas trasy koncertowej z okazji roku polskiego we Francji (Labirynt reprezentował polski jazz) zespół nagrał we płytę „Exit”, wydaną przez Teal Creek Records. W 2006 roku, z udziałem puzonisty Keller Cocker’a (USA) – Labirynt wystąpił na kilkunastu koncertach w USA – m.in. w Portland, Eugene, Sisters, Salem. Kwartet nagrał też w studio „Michael Cooper Recording” muzykę na kolejna płytę: „Motion Tissue”. Płyta ta, oraz kompozycja Krzysztofa Majchrzaka „Taum-trium-daka-eke” otrzymały nominacje w 2006 roku do prestiżowej „Grammy Awards”. Po trasie w USA ciężko zachorował Michał Zduniak. Wtedy tez Michał wyznaczył swojego zastępcę Adama Buczka, który obecnie stanowi jeden z czterech filarów zespołu. W 2008 Trio z zaproszonym gitarzystą Andrzejem Chochołem dokonało ostatnich nagrań z udziałem Michała Zduniaka. Płyta „Our Last Session” ukazała się w 2019 roku. Labirynt po śmierci Michała zawiesił działalność . W 2019 roku zagrał wyjątkowy koncert z okazji 10 rocznicy jego śmierci. Wtedy tez muzycy postanowili kontynuować wspólną przygodę. Niestety, pandemia spowodowała, że trzeba było odłożyć trasę dopiero na 2022 rok.


Anna Maria Jopek & Piotr Wojtasik Quintet

Anna Maria Jopek – wokal, Piotr Wojtasik – trąbka
Marcin Kaletka – saksofon
Michał Tokaj – fortepian
Robert Kubiszyn – kontrabas
Kazimierz Jonkisz – perkusja

„Po jednej stronie jest grupa wykonawców, którzy tworzą to, co czują i następnie prezentują to publiczności. Z drugiej strony są artyści, którzy wychodzą na scenę, aby zagrać publiczności to, co chce usłyszeć. My jesteśmy w tej pierwszej grupie.” – Piotr Wojtasik.

Współpraca Anny Marii Jopek oraz Piotra Wojtasika rozpoczęła się w 2019 roku podczas wspólnego koncertu w ramach Wodecki Twist Festival w Krakowie. Piotr Wojtasik, na zaproszenie Kasi Wodeckiej-Stubbs, stworzył aranże do piosenek Zbyszka Wodeckiego. W 2020 roku Anna Maria Jopek zaprosiła Piotra Wojtasika do projektu „Przestworza”, nad którym Piotr objął kierownictwo muzyczne. Ta niezwykła muzyczna współpraca nadal trwa i ciągle się rozwija. Tym razem Anna Maria Jopek będzie gościem specjalnym Piotra Wojtasika.

Na scenie, oprócz liderów, pojawią się znakomici polscy jazzmani tworzący skład zespołu Piotr Wojtasik Quintet: Marcin Kaletka (saksofon), Michał Tokaj (fortepian), Robert Kubiszyn (kontrabas) oraz legendarny perkusista – Kazimierz Jonkisz. Podczas koncertu usłyszymy dwie piosenki Zbigniewa Wodeckiego w niezwykłych aranżacjach Piotra Wojtasika: „Zacznij od Bacha” oraz „Rzuć to wszystko co złe”, utwory z płyty „To Whom it May Concern” w zupełnie nowej odsłonie, utwory z programu „Przestworza”, a także kilka muzycznych niespodzianek. Anna Maria Jopek i Piotr Wojtasik zaproszą nas w niezwykłą jazzową podróż!

Anna Maria Jopek

Urodzona 14 grudnia 1970 roku w Warszawie. Jako dziecko solistów zespołu Mazowsze dorastała w świecie sztuki. Jej artystyczny i zarazem ludowy charakter odcisnął znaczące piętno na wrażliwości artystycznej wokalistki. W tej estetyce w znacznym zakresie porusza się do dziś. Stylistyczne ramy działalności Anny Marii Jopek tworzą trzy obszary muzycznych doświadczeń: wyniesione z domu zamiłowanie do folkloru, klasyczne wykształcenie muzyczne (absolwentka klasy fortepianu na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina) i miłość do jazzu. Te trzy płaszczyzny występujące w twórczości Anny Marii Jopek w różnych proporcjach, utrzymują Jej twórczość w szerokim spektrum stylistycznym, od (zwłaszcza we wczesnym okresie) utworów w konwencji modern popu, przez oryginalne własne kompozycje stylistycznie autonomiczne, po tę część twórczości którą często określa się dziś jako „contemporary eclectic jazz”. Wspólną cechą wszystkich jej działań artystycznych jest niezwykła dbałość o poziom. Zarówno w warstwie koncepcyjnej, wykonawczo-interpretacyjnej, jak i produkcyjnej. Ten właśnie poziom profesjonalizmu, najwyższy walor artystyczny i nieustanny rozwój doprowadziły do tego, że dziś Anna Maria Jopek ma na swoim koncie (prócz większości najistotniejszych polskich wykonawców) współpracę z takimi gigantami światowego jazzu, jak: Pat Metheny, Branford Marsalis, Gonzalo Rubalcaba, Makoto Ozone czy Richard Bona. Każdy koncert Anny Marii Jopek, którego można być świadkiem, jest małym wycinkiem drogi Jej rozwoju, którą nieustannie podąża.

Piotr Wojtasik

Wirtuoz trąbki, znakomity improwizator i kompozytor, od przeszło 30 lat przemawia własnym, niepowtarzalnym, muzycznym językiem. Nagrywał i koncertował w większości krajów Europy, w Maroku, Izraelu, Kanadzie, Stanach Zjednoczonych, Japonii i Indiach. W latach 80. i 90. reprezentował nurt nowoczesnego bop’u, który obecnie przyjął formę bardziej indywidualną, opartą w części na jazzie modalnym z niewielkimi elementami free i muzyki etnicznej. Stale współpracuje z takimi muzykami jak: John Betsch, Joris Teepe, Viktor Tóth, Steven McCraven, Nicolas Simion, Michał Barański, Michał Miśkiewicz, Michał Tokaj. Od lat zapraszany jest do współpracy przez legendarnego saksofonistę Billy’ego Harpera. Brał udział w licznych projektach specjalnych z udziałem gigantów światowego jazzu, takich jak: Kenny Garrett, Joe Lovano czy Archie Shepp. Równocześnie występował jako sideman w innych zespołach, w skład których wchodzili muzycy takiej rangi, jak: Victor Lewis, George Cables, Kirk Lightsey czy Joe LaBarbera. Jest jednym z niewielu polskich muzyków, którzy są cyklicznie zapraszani do międzynarodowych projektów, takich jak: Michel Donato Quintet czy European Jazz Ensemble. Gościnnie wziął udział w nagraniu ponad kilkudziesięciu albumów. Na swoim koncie ma 12 autorskich płyt, które zdobyły wysokie uznanie wśród krytyków i melomanów. Albumy „Circle” oraz „Hope” otrzymały prestiżową nagrodę polskiej branży muzycznej – Fryderyka. Pozostałe, w większości, były do niej nominowane. Sam Wojtasik otrzymał dwa Fryderyki w 2008 roku w kategorii Muzyk Jazzowy Roku oraz jako autor Najlepszej Jazzowej Płyty Roku, właśnie za album „Circle”. Wielokrotnie zwyciężał w rankingu Jazz Top magazynu Jazz Forum.


Young Power New Edition

Krzysztof Popek – flute, lider,
Jorgos Skolias – voc,
Włodzimierz Kinior Kiniorski – tsax,
Alek Korecki – asax,
Józek Ziut Gralak – tp,
Bronek Duży- tb,
Grzegorz Kapołka guit,
Marcin Pospieszalski – bas,
Adam Lemańczyk – keyb,
Jerzy Małek – tp,
Cyprian Baszyński – tp,
Marta Wajdzik -asax,
Przemek Florczak – tsax,
Tomas Sanchez = prc,
Paweł Dobrowolski- dr.

Po wielu latach legendarna grupa Young Power wznowiła działalność w odnowionym składzie jako Young Power New Edition. Połowa grupy to dawni członkowie zespołu – Krzysztof Popek, Jorgos Skolias, Marcin Pospieszalski, Włodek Kiniorski, Alek Korecki, Ziut Gralak, Bronek Duży, Grzegorz Kapołka. Druga połowa składu to najzdolniejsi z najmłodszego jazzowego pokolenia – Marta Wajdzik, Cyprian Baszyński, Adam Lemańczyk, Paweł Dobrowolski, Jerzy Małek, Przemek Florczak, Tomas Sanchez.

Grupa Young Power powstała w 1986 i jeszcze w tym samym roku wzięła udział w festiwalach Jazz nad Odrą i Jazz Jamboree, gdzie swoimi kompozycjami zyskała sobie przychylność krytyków.  Krzysztof Popek – pomysłodawca zespołu, aranżer i kompozytor – został nagrodzony później przez Sekcję Publicystów Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego za działalność artystyczną  (1986)  oraz przez Program III Polskiego Radia  (1987). Wg ankiety miesięcznika Jazz Forum zespół został big-bandem roku (później był jeszcze dwukrotnie: w 1988 i w 1990), a Krzysztof Popek Muzykiem Roku (dwukrotnie w 1987 i 1988).

Zespół z powodzeniem koncertował w całej Europie oraz wydał albumy: „Young Power” (1987), „Nam Myo Ho Renge Kyo” (1988), „Man of Tra” (1989), Kompilacje „Young Power” (1991).

Po latach wznawia działalność w programie Freedom by ponownie zamanifestować wolność, najważniejszą wartość nie tylko w muzyce.


Mino Cinelu

Thierry Fanfant – Bass / Vcl / Guitar
Géraldine Laurent – Sax / Vcl / Small Perc
Tilo Bertholo – Drums / Vcl / Sequencing
Mino Cinelu – Perc / Vcl / Guit

Miles Davis, Sting, Weather Report, Herbie Hancock, Tracy Chapman, Peter Gabriel, Stevie Wonder, Lou Reed, Kate Bush, Tori Amos, Vicente Amigo, Dizzy Gillespie, Pat Metheny, Branford Marsalis, Anna Maria Jopek, Pino Daniele, Earth, Wind & Fire… lista współpracowników naszego finałowego Asa zdaje się nie mieć końca.

Dofinansowanie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzistwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

Darmowy wyjazd z parkingu dla widowni uczestniczącej w wydarzeniach organizowanych na dużej scenie KCK:

Wyjazd po tych godzinach płatny na podstawie biletu wjazdowego.